Πέμπτη, 6 Ιουλίου 2017

[Ελληνική ΑΟΖ και στρατηγική--Νίκος Λυγερός] Κατευθείαν στο σημείο γεώτρησης το West Capella

Όλα έτοιμα για τη γεώτρηση στον στόχο «Ονησίφορος» (Onesiphoros West-1) από το γεωτρύπανο West Capella, που  αναμένεται να φτάσει στο σημείο της γεώτρησης στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας. Χθες, το πλωτό γεωτρύπανο έπλεε στα ανοικτά της Αλγερίας με κατεύθυνση προς την Ανατολική Μεσόγειο. 

Θα είναι η πέμπτη κατά σειρά γεώτρηση εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, μετά τις δύο της Noble και τις δύο της ΕΝΙ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», από πλευράς TOTAL έχουν καθοριστεί όλες οι λεπτομέρειες και σενάρια ανάλογα με παράγοντες που επηρεάζουν, ακόμα και σε σχέση με ανέμους, καιρικές συνθήκες κ.τ.λ με κάθε λεπτομέρεια. 

Το σημείο της γεώτρησης έχει καθοριστεί από καιρό. Βρίσκεται σε απόσταση 180 χιλιομέτρων από τις νότιες ακτές της Κύπρου, στο νοτιοδυτικό τμήμα του τεμαχίου «11» και σε απόσταση μόλις 8 χιλιομέτρων από το όριο που χωρίζει την κυπριακή ΑΟΖ από αυτήν της Αιγύπτου. Έντονο είναι και το ενδιαφέρον της κοινοπραξίας ExxonMobil-Qatar Petroleum για τις διαπιστώσεις και τα αποτελέσματα της γεώτρησης στο τεμάχιο «11», από τις TOTAL-ENI, αφού αυτή θα γίνει σε απόσταση μόλις 6 χιλιομέτρων από τα όρια με το τεμάχιο «10» για το οποίο έχουν τα δικαιώματα. 

Να σημειωθεί ακόμα ότι η γεώτρηση θα γίνει σε απόσταση 40 χιλιομέτρων από το σημείο όπου τώρα αποπερατώνεται η κατά σειρά γεώτρηση στο κοίτασμα «Ζορ» της Αιγύπτου.  Το κοίτασμα «Αφροδίτη» βρίσκεται σε απόσταση 100 χιλιομέτρων από το σημείο που θα ξεκινήσει τη γεώτρηση την ερχόμενη εβδομάδα το West Capella.

Ήδη, με δύο διαφορετικές οδηγίες προς ναυτιλλομένους (NAVTEX) η Κυπριακή Δημοκρατία έχει δεσμεύσει μία μεγαλύτερη περιοχή στην οποία όλη αυτή την περίοδο διεξάγονται οι προετοιμασίες για τη γεώτρηση, η οποία έχει έκταση 600 τετραγωνικών χιλιομέτρων περίπου, όπως και μια περιορισμένη ζώνη έκτασης 25 τετραγωνικών χιλιομέτρων εντός της πρώτης, στην οποία θα διεξαχθεί η γεώτρηση και ζητείται η τήρηση απόστασης ασφάλειας από διερχόμενα πλοία. 

Η γεώτρηση αναμένεται να ξεκινήσει πριν το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας και θα διαρκέσει περίπου μέχρι το τέλος Αυγούστου, οπότε και το γεωτρύπανο θα φτάσει στο βάθος των 4.250 μέτρων κάτω από τον βυθό, που είναι ο στόχος και η κορυφή του δυτικού τμήματος του προσδοκώμενου κοιτάσματος «Ονισήφορος».

Πριν την έναρξη της γεώτρησης θα κατέβει στον βυθό τηλεχειριζόμενο υπερσύγχρονο υποβρύχιο ρομπότ για μεγάλα βάθη, το οποίο με βιντεοκάμερα θα βιντεογραφήσει έκταση σε ακτίνα 200 μέτρων από το σημείο της γεώτρησης, ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχουν ναυάγια, αρχαιότητες ή άλλα σημαντικά ευρήματα που πιθανόν να επηρεαστούν από τη διασπορά των θρυμμάτων στα πρώτα στάδια της γεώτρησης.

Στον σχεδιασμό της TOTAL, υπάρχουν προκαθορισμένα και μελετημένα ακόμα δύο εναλλακτικά σημεία για τη γεώτρηση, που απέχουν μεταξύ τους περίπου 600 μέτρα. Η πρώτη εναλλακτική βρίσκεται δυτικότερα του βασικού σημείου γεώτρησης με μεγαλύτερο βάθος θάλασσας και η δεύτερη νοτιότερα του βασικού σημείου με μικρότερο βάθος θάλασσας από το βασικό.

Αμέσως μετά την άφιξή του στο σημείο γεώτρησης, το West Capella θα ξεκινήσει τις διαδικασίες σταθεροποίησης και αμέσως μετά θα ξεκινήσει να κατεβάζει τις αρίδες του γεωτρύπανου, μέχρι που να φτάσει στην επιφάνεια του βυθού, που στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται σε βάθος 1.698 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. 

Να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής δεν υπήρξε ανοικτή αντίδραση από την Τουρκία, ωστόσο στο παρελθόν η συμπεριφορά της στις τέσσερεις γεωτρήσεις που έγιναν μέχρι τώρα, ήταν να στέλνει σεισμογραφικό εντός της κυπριακής ΑΟΖ και φρεγάδα να πλέει σε μεγάλη απόσταση από τη γεώτρηση. Το «Μπαρμπαρός» βρίσκεται στο λιμάνι της Σινίφκης στις νότιες ακτές της Τουρκίας, προφανώς, εν αναμονή πιθανών οδηγιών.

Τηλεσκοπικού τύπου η γεώτρηση 

Ξεκινά από 36 ίντσες και τελειώνει σε 9

Να σημειωθεί ότι η γεώτρηση θα είναι «τηλεσκοπικού τύπου», δηλαδή η διάμετρος τόσο της γεώτρησης όσο και της επένδυσης θα μειώνονται με το βάθος. Συνολικά, η γεώτρηση θα κατασκευαστεί σε τέσσερα τμήματα. Συγκεκριμένα θα είναι διαμέτρου 36 ιντσών σε πρώτο στάδιο μέχρι το βάθος των 2.100 μέτρων, 26 ιντσών μέχρι το βάθος των 2.400 μέτρων, 20 ιντσών σε τρίτο στάδιο μέχρι το βάθος των 2.750 μέτρων, 13 5/8 ιντσών μέχρι το βάθος των 3.000 μέτρων και 9 5/8 ιντσών στο τελευταίο στάδιο μέχρι τις 4.250 μέτρα που είναι ο στόχος.

Ιδιαίτερη εντύπωση, προκαλεί το γεγονός ότι, με βάση το επίσημο χρονοδιάγραμμα εργασιών της TOTAL, παρά το πολύ σύνθετο πρόγραμμα εργασιών, αυτό από τον περασμένο Οκτώβριο, που υπογράφτηκε η συμφωνία με το γεωτρύπανο, μέχρι και σήμερα, το πρόγραμμα τηρείται με σχολαστική ακρίβεια. 

Να σημειωθεί ότι τα τελευταία 24ωρα, ολοκληρώθηκαν και όλες οι προβλεπόμενες από το σχέδιο ετοιμασίας της γεώτρησης ασκήσεις για αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων κατά τη διαδικασία της γεώτρησης, 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», το West Capella θα κατευθυνθεί απευθείας προς το σημείο της γεώτρησης, όπου θα φτάσει αργά την ερχόμενη Τρίτη ή νωρίς την Τετάρτη, ανάλογα και με τις καιρικές συνθήκες.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της TOTAL η γεώτρηση θα ολοκληρωθεί τις πρώτες μέρες Σεπτεμβρίου. Συγκεκριμένα, αν η γεώτρηση ανακαλύψει κοίτασμα, θα διαρκέσει 73 μέρες, ώστε να γίνουν οι πρώτες δοκιμές, ενώ χρόνος χρειάζεται και για τη σφράγιση της γεώτρησης που σε περίπτωση ανακάλυψης είναι πολύ πιο σύνθετη, από το σφράγισμα σε ξερό πηγάδι. Αν δεν υπάρχει ανακάλυψη, στις 50 μέρες θα ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Πανέτοιμα τα σκάφη υποστήριξης, η βάση και το ελικοδρόμιο

Τρία σκάφη υποστήριξης, είναι επίσης έτοιμα να πιάσουν δουλειά. Τα πλοία θα πηγαινοέρχονται καθημερινά μεταξύ γεωτρύπανου και βάσης υποστήριξης της EDT στο λιμάνι Λεμεσού, ενώ το τρίτο σκάφος θα παραμένει μόνιμα σε πλεύση πολύ κοντά στο γεωτρύπανο για λόγους ασφάλειας.

Πρόκειται για το υπό βρετανική σημαία σκάφος υποστήριξης TROMS HERA, το οποίο βρίσκεται ήδη εδώ και δύο εβδομάδες στο λιμάνι Λεμεσού στην βάση υποστήριξης της κυπριακής EDT, εν αναμονή της έναρξης της γεώτρησης.

Επίσης τo «STEPHEN WALLACE DICK TIDE», με σημαία Βανουάτου, βρίσκεται στο αγκυροβόλιο της Μάλτας αναμένοντας να φτάσει εκεί το πλωτό γεωτρύπανο για να το συνοδεύσει στην υπόλοιπη του πορεία έως την Κυπριακή ΑΟΖ και το σημείο γεώτρησης στο τεμάχιο «11». Το συγκεκριμένο σκάφος υποστήριξης διαθέτει ειδικά μέσα για διάσωση, πυρόσβεση και αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων.

Το τρίτο ειδικό σκάφος υποστήριξης θα είναι το «ALDEMIR SOUZA TIDE», επίσης με σημαία Βανουάτου, που βρίσκεται επίσης στο λιμάνι Λεμεσού τις τελευταίες μέρες, αναμένοντας να πλησιάσει το West Capella. Στο μεταξύ, τόσο το γεωτρύπανο, όσο και τα σκάφη υποστήριξης, έχουν εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγκρίσεις και πιστοποιήσεις από τον Αμερικανικό Νηογνώμονα.

Έτοιμη και πιστοποιημένη είναι και η βάση που θα χρησιμοποιηθεί ως ελικοδρόμιο για τις καθημερινές πτήσεις του ελικοπτέρου μεταφοράς προσωπικού από το αεροδρόμιο Λάρνακας προς το γεωτρύπανο.


--
Ανάρτηση Από τον/την Blogger στο Ελληνική ΑΟΖ και στρατηγική--Νίκος Λυγερός τη 7/06/2017 10:38:00 μ.μ.